Türkiye İşçi Partisi (TİP) İstanbul Milletvekili Ahmet Şık, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan ve proje kapsamında 66 binden fazla ağacın kesilmesi öngörülen Finike-Demre-Kaş-Kalkan Devlet Yolu’nu Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) gündemine taşıdı.
Karayolları Genel Müdürlüğü 13. Bölge Müdürlüğü tarafından Antalya’nın Demre ve Kaş ilçeleri arasında yapılmak istenen 74 kilometrelik yol projesi kapsamında, güzergâh üzerinde bulunan orman arazilerinde toplam 66 bin 73 adet meşe, çam ve sandal ağacın kesilmesinin planladığı ortaya çıkmıştı.
Kamuoyunda Demre-Kaş otoyolu projesi olarak da bilinen projeye karşı açılan davaların avukatı olan Tuncay Koç, meydana gelecek olan doğa tahribatına dikkat çekerek söz konusu projenin bir “rant” projesi olduğunu vurgulamıştı.
TİP İstanbul Milletvekili Ahmet Şık, doğa savunucuları ve bölge halkının yapımına karşı çıktığı Finike-Demre-Kaş-Kalkan Devlet Yolu projesini TBMM gündemine taşıdı.
‘PROJE KAPSAMINDA MAKİLER HARİCİNDE KESİLECEK AĞAÇ SAYISI 66 BİN 073’
Ahmet Şık, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Mehmet Özhaseki tarafından yanıtlanması istemiyle verdiği soru önergesinde şu ifadelere yer verdi:
“Karayolları Genel Müdürlüğü 13. Bölge Müdürlüğü tarafından Finike-Demre-Kaş-Kalkan Devlet Yolu projesi planlanmaktadır.
Myra, Sura ve Hoyran Antik Kentleri ve Kaputaş Doğal Sit Alanı’nın yanı sıra çok sayıda doğal ve arkeolojik sit alanından geçmesi planlanan projenin yaklaşık maliyeti ise 2.1 milyar TL’dir. Bu rakama tünel ve viyadükler dahil değildir. Proje kapsamında makiler haricinde kesilecek ağaç sayısı 66 bin 73 adet olarak belirtilmektedir.
Finike-Demre-Kaş bölünmüş yol projesiyle birleştirilen Kaş-Kalkan arasındaki 28 kilometrelik yol için geçmiş dönemlerde iki ayrı dava açılmıştır. ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararına ilişkin Temmuz 2019 tarihinde açılan davada ilgili mahkeme ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararını iptal etmiş ve bu karar kesinleşmiştir.”
‘DOĞAL VE ARKEOLOJİK SİT ALANLARININ GÖRECEĞİ ZARARA İLİŞKİN ARAŞTIRMA YAPILDI MI?’
Şık, Bakan Özhaseki’ye şu soruları yöneltti:
1. Finike-Demre-Kaş-Kalkan yol projesi üzerinde yer alan Myra, Sura ve Hoyran Antik Kentleri’nin yanı sıra doğal ve arkeolojik sit alanlarının projeden göreceği zarara ilişkin araştırma yapılmış mıdır?
2. Orman vasfından çıkartılarak karayollarına tahsis edilecek orman alanı ne kadardır?
3. Demre-Kaş-Kalkan bölünmüş yol projesinden etkilenecek tarım alanı ne kadardır?
4. Tarım alanlarına ilişkin Tarım Toprak Kurulu’ndan izin alınmış mıdır?
‘SÖZ KONUSU PROJEDE HANGİ ŞİRKETLER YER ALACAK, NASIL BELİRLENECEK?’
5. Bu proje ile birlikte Demre ve Kaş’ı besleyen yeraltı sularının ne yönde etkileneceğine dair bir hidrojeolojik araştırma dosyada mevcut mudur?
6. İnşaat sırasında çıkacak toplam 19 milyon m³ hafriyat için döküm alanları belirlenmiş midir? Belirlendiyse nerelerdir?
7. Mevcut yolu sadece 6 km kısaltacak duble yol için toplam maliyet ne kadar öngörülmektedir?
8. Söz konusu projede hangi şirketler yer alacaktır, nasıl belirlenecektir?
0 Yorum Yapıldı